Wat maakt een teamtraining succesvol?

Bij Springest draait het om de meest up-to-date opleidingen en trainingen. Onze opleiders delen hier de laatste ontwikkelingen in hun vakgebied. In dit artikel bespreken we trends in teamtrainingen.

De 3 factoren van een succesvolle teamtraining

De 3 factoren van een succesvolle teamtraining

Als leidinggevende is je doel ervoor zorgen dat je team steeds beter gaat functioneren. Hoe beter medewerkers samenwerken, en hoe beter de medewerkers hun werk aanpakken, des te beter presteren zij. Soms draait een team goed en soms zijn er teams die niet uit de verf komen. Hoe komt dat? Waardoor wordt het verschil gemaakt? Als je kijkt naar de compositie van een team zijn er 3 structurele factoren essentieel voor een succesvol team.

Factor 1: warmte, de verbinding tussen de teamleden

Hoeveel warmte is er in het team?

  • Hebben teamleden veel of weinig met elkaar?
  • Kennen teamleden elkaar of zijn ze daar niet in geïnteresseerd?
  • Bezoeken teamleden elkaar bij ziekte of speciale gelegenheden?
  • Vieren teamleden samen bijzondere momenten?

Om deze factor te vergroten zijn er binnen trainingsland in de afgelopen decennia allerlei tools ontwikkeld. Zo zijn de tests en modellen op het gebied van communicatie een welkome aanvulling om de samenwerking en warmte in een team te vergroten. Dat de één een meer analytische of blauwe stijl hanteert is goed om te weten. Zeker als je zelf een meer motiverende of gele stijl hanteert. Daarnaast is er een groot scala van teambuildingsactiviteiten beschikbaar om de verbinding te verstevigen. Van een survival-weekend in de Ardennen tot aan een dropping in de koude nacht.


Tip: Vergelijk hier de beste Teambuilding trainingen.

De hoeveelheid warmte symboliseert de verbinding tussen de teamleden. Alleen warmte is echter niet genoeg. Er zijn meer dan genoeg warme teams, die een matig resultaat boeken. Al die warmte kan ertoe leiden dat pauzes extra gezellig worden, of dat er eigenlijk niet gezegd wordt, wat er gezegd zou moeten worden. Daarom is een tweede factor net zo belangrijk.

Factor 2: adrenaline, hoeveel drive heeft het team?

Hoeveel adrenaline is er in het team?

  • Hoe concreet zijn de doelen van het team?
  • Wie stookt het vuurtje op om prestaties te verbeteren?
  • Dagen teamleden elkaar uit?
  • Bespreken en evalueren teamleden hun prestaties?

Ook op het gebied van adrenaline zijn allerlei hulpmiddelen geïntroduceerd om focus en standaardisatie te creëren. Technieken en programma’s als LEAN en AGILE moeten de adrenaline en focus aanwakkeren. Menig team maakt gebruik van de GEMBA-rondes, KPI-borden en andere visuele hulpmiddelen die laten zien hoe het met de prestaties is gesteld.

De hoeveelheid adrenaline symboliseert de drive in het team. Alleen drive is echter ook niet genoeg. In teams met heel veel drive kunnen teamleden elkaar gaan aftroeven en te slim af zijn. Het persoonlijke resultaat wordt dan belangrijker, waardoor er geen gebruik gemaakt wordt van ieders kwaliteiten. Daarnaast kan het ook snel te zakelijk en kil worden.

De 3 factoren van een succesvolle teamtraining

Om een succesvol team te creëren zijn beide factoren essentieel. De warmte zorgt ervoor dat teamleden elkaar begrijpen, ondersteunen en dat het leuk is om naar je werk te komen. De adrenaline zorgt ervoor dat de warmte wordt omgezet in resultaat. Als teamleden vanuit een goede verbinding elkaar uitdagen om te verbeteren, ontstaan de mooiste resultaten.

Tot voor kort zag je dat in trainingsland de beschikbare technieken, tools en methodieken solistisch werden ingezet, oftewel zonder te kijken naar de balans tussen deze twee factoren. Zo zie je vaak dat een WARM team met elkaar een leuke communicatie dag organiseert om elkaar beter te leren kennen, of samen onder veel gelach een vlot bouwt om een rivier over te steken. Op zijn beurt organiseert het ADRENALINE team een beleid-sessie en sluit de dag af met een pittig potje paintball. In beide gevallen wordt er tegemoet gekomen aan de voorkeur van het team. Er wordt benadrukt wat al in het DNA van het team zit; er wordt niet gewerkt aan balans. Als je teams naar een hoger niveau wil brengen moeten beide factoren altijd aanwezig zijn en aan elkaar worden gekoppeld. Het heeft geen zin om een kristalhelder doel te hebben als teamleden eigenlijk niet voor – en met elkaar – willen werken. Het heeft ook geen zin om veel te investeren in samenwerking en communicatiedoelen als teamleden niet kunnen benoemen wat het exacte doel is, of de trend in huidige resultaten kennen. Je kunt namelijk geen ‘winning spirit creëren’ als niemand de score bijhoudt.

Tip: Wil je toch liever teamcoach worden? Vergelijk hier de beste Teamcoach opleidingen.

Factor 3: vertrouwen in elkaar hebben

Als je echt een flinke stap wil maken met een team, is een derde factor onmisbaar, namelijk vertrouwen. Deze factor is ongrijpbaar en laat zich niet vangen in tooltjes, instrumenten en methodes. Hoeveel vertrouwen hebben de teamleden in elkaar? Pas als teamleden vertrouwen hebben in elkaar staan ze open voor feedback en wordt elkaar aanspreken niet als bedreiging gezien. Vertrouwen is het fundament. Pas als er vertrouwen is, komt er ruimte voor constructieve conflicten! Die conflicten zijn nodig om de status-quo te doorbreken en het team nog beter te maken.
Een goede training die echt bijdraagt, richt zich op het onderlinge vertrouwen. Dit zijn gesprekken die om openheid en kwetsbaarheid vragen. Hoe zit jij in elkaar? Wat haal jij uit het werk? Waar gaat het jou om? Waar ben jij bang voor? Waar ben je goed in? Wat vind je echt van de ander? Allemaal essentiële vragen om écht op elkaar te kunnen bouwen. En hoe doe je dit? In ieder geval niet met de standaard tooltjes en kleurtjes. De trainer moet in staat zijn om de juiste snaren te raken, waardoor trainen steeds meer coaching is geworden!


keyboard_arrow_upTerug naar boven

142.995 ervaringen

Voor elke ingevulde ervaring doneert Springest €1 aan Stichting Edukans.

Extra kenmerken:

Springest helpt je groeien.

Springest is de site waar je alles vindt voor je persoonlijke ontwikkeling. Voor particulieren én organisaties. Lees ervaringen van andere deelnemers en overleg met onze adviseurs.

  • Alles waarvan je verder kunt leren

    Meer dan 81.000 cursussen, opleidingen, trainers, coaches, e-learning en incompany trainingen.
  • Hulp bij het zoeken en inschrijven

    Stel je opleidingsvraag, gebruik de keuzehulp of neem contact op met onze klantenservice.
  • Gratis informatie aanvragen

    Op je gemak vergelijken en met je collega's overleggen, meestal direct met PDF.
  • Ervaringen van deelnemers

    Ruim 142.000 onafhankelijke ervaringen helpen je kiezen voor de beste opleiders.
  • Ook voor leren in je organisatie

    Volumekorting, incompany training, social learning met collega's en altijd real-time inzicht.
  • Inschrijven met laagste prijsgarantie

    Klaar om te gaan leren? Schrijf je direct in, gratis annuleren is mogelijk!